Dětský svět je plný pravdivosti a lásky, dovolme jim učit nás, o čem život doopravdy je...
S láskou pracuji pro děti, s dětmi a pro jejich rodiče. Píši články, pohádky, osobnostní dětské analýzy; dělám individuální sezení pro děti i maminky a též je s láskou učím anglicky :).
Kontaktní formulář pro maminky a tatínky, kteří by se rádi dozvěděli více, objednali se na konzultaci či mi jen sdělili své názory a nápady. Vše je vítáno :).
Zanecháním svých údajů souhlasíte s jejich zpracováním souvejicící s komunikací mezi námi. Podrobnější informace, jak je s vašimi údaji nakládáno se můžete dozvědět v odkaze níže:
Dětská láska
Díky dětem můžeme vidět, že láska je všude a za vším. Vnímejme je. Jsou to doslova poslové lásky v její ryzosti a kráse ...
Co je to dětská láska? Jak děti vyjadřují lásku a vědí, co to je? Musí se jí učit?
Rodiče své děti líbají, objímají, chválí je, podporují a "učí" je říkat "mám tě rád(a)". Je to opravdu nutné? Potřebují to naše děti nebo to potřebují spíše naše vnitřní děti?
Dejme si ruku na srdce a zcela upřímně si odpovězme. Kdykoliv, když po dítěti chceme, aby splnilo naše očekávání, aby nás objalo, políbilo, usmálo se na nás, ukázalo našim příbuzným, co novéhu umí ... proč to děláme? Protože chceme dítě "naučit" lásce? Nebo to spíše potřebujeme znovu naučit sami sebe? Chceme, aby děťátko vědělo, že ho milujeme, nebo potřebujeme cítit, že ono miluje nás, a tím si doživujeme nedostatečnou sebelásku v nás? Vnímáme tak silnou potřebu ukázat, jak je naše dítě dokonalé nebo potřebujeme svému vnitřnímu dítěti prostřednictvím druhých ukázat, že si "zasloužíme" lásku? Mnoho podnětů, otázek a možných odpovědí. Chci tím jen říct, že to, co chceme, nechceme, potřebujeme nebo učíme naše děti, ve skutečnosti potřebujeme naučit sami sebe. Nebo je to hlas našich rodičů, návyků a mechanismů našeho chování, které nevědomě vysíláme k dětem. Každopádně je to vždy velice důležitá informace pro nás samotné, pro naše vnitřní děti. Reakce těch skutečných andělů v dětských tělech je velkým učitelem, který nás nejen učí, ale zejména utváří, nehodnotí, ale jen ukazuje, kdo jsme a kým by jsme mohli být. Kdybychom bylo opravdu pravdiví a odvážní...:)
Kdo
je dítě?
Je to anděl?
Je to jen "obyčejná"
lidská bytost malého vzrůstu?
Je to učitel,
provokatér nebo trenér nás samotných?
Myslím, že na všechny odpovědi bychom mohli říct ANO. Nicméně to, co považuji za nejdůležitější je, že dítko je láska sama. Je to zhmotnění energie a vibrace lásky. Je plně autentické, pravdivé a přítomné. Kdykoliv se nám podáří být takoví (pravdiví, přítomní a zcela sami sebou), co se stane? Vnímáme absolutní pocit štěstí, který nemá nic společného se stavem účtu, majetkem, lidmi kolem nás, partnerským naplněním, ale jsme to jen my a naše osobní až intimní štěstí. To vše prožívá dítě neustále. Je-li šťastné, směje se. Je-li smutné, brečí. Je-li naštvané, vzteká se. Potřebuje-li nám něco sdělit, udělá to - obrázkem, příběhem, pláčem, spontánností, akcí, vztekem, tvorbou, jakkoliv, ale vždy dá najevo, že mu něco schází a něco potřebuje. Díky dětem můžeme vidět, že láska je všude a za vším. Vnímejme je. Jsou to doslova poslové lásky, světla a pravdy. Podíváte-li se do očí dítěte, co uvidíte? Je tam absolutní čistota, láska, síla, pravda a moudrost.
Děti indigové, duhové, křišťálové a diamantové.
Rodí se čím dál více těchto dětí a nikdo přesně neví, jaká síla se v nich skrývá. Ale jedno je jisté. Jsou to dary vesmíru, jejichž moudrost a poslání zde na zemi je tak vzácné, že bychom za to měli každý den děkovat. Měli bychom si všímat všech informací a prožitků, které nám různými způsoby předávají.
A hlavně bychom je měli bezpodmínečně milovat a nesoudit. Ani ta nejlepší matka nikdy nemůže vědět s jakým karmickým zatížením a s jakým úkolem sem na zem její dítko přišlo. Proto milujte, nesuďte a všímejte si svých dětí v těch nejobyčejnějších momentech. Ve chvílích, kdy reaguje na jídlo (zejména maso - mnoho těchto dětí ho opravdu nepotřebuje a naopak mu může škodit), jak vnímají různé lidi ve vašem okolí, vaší práci, vaše oblečení, zařízení domu, ... pozorujte jejich reakce, je to ten nejlepší barometr k vašemu naplněnému životu. Obklopujte je různými barvami, drahými kameny a energetickými obrazy. Tyto děti je potřebují a vy ani nemusíte chápat proč, prostě to tak je. Kdykoliv dáte dítěti narozené po roce 2000 vykládací kartu s energetickým obrazem, léčivý kámen, pustíte relaxační hudbu, začnete (třeba v době jeho spánku a v jeho přítomnosti) meditovat, rozjímat, vše to ucítí, vnímá a začne se v tomto světě cítit čím dál více bezpečněji a bude se vám otevírat (tudíž ztratí potřebu na sebe upoutávat "nezdravými" způsoby). Ale musí to být jeho čas, ten správný bez vašeho nátlaku. A pak začne vyprávět svůj příběh, možné detaily a zážitky, s kterými sem přišlo. Nehodnoťte, nechtějte pochopit, jen naslouchejte a dejte si čas to vše vstřebat, ale prosím nehledejte v tom logiku a nepodsouvejte mu nic ze svého světa. Jen naslouchejte. Vrátí se vám to. :)
Poznávám svět anglicky
Jeden z nejpřirozenějších způsobů, jak lze děti naučit cizí jazyk je cestou zkoumání a objevování jejich vlastního světa, který je baví a zajímá.
Učení a
podpora dětí je mou neodmyslitelnou součástí a pravděpodobně vždy bude.
Mám ráda jejich přirozenost, divokost, moudrost i genialitu. Fascinuje
mě jejich odvaha, bázlivost, pravdivost, láska a umění žít v naprostém
okamžiku. Užívám si zkoumání dětského potenciálu v procesech učení a
osvojovování si nových věcí. Dost často jim rozumím lépe než-li nám
dospělým :).
Po mnoha letech zkušeností, práce, zábavy, úspěchů i neúspěchů s dětmi vznikly pevné a přitom stále se proměňující techniky práce s nimi, které učím i ostatní lektorky a rodiče.
Dovolte mi v tomto článku trochu poodkrýt podstatu a postupy dětského anglického vzdělávání, které nazývám jednoduše "Poznávám svět anglicky". :)
V procesech učení je nejdůležitější právě zkoumání, objevování, experimentování, dovolení si chybovat, hrát si, nacházet společné cesty a zejména si anglické poznávání užívat. Bylo mi ctí prožít mnoho zážitků s dětmi všech věkových kategoriích, abych pochopila, že v učení není zdaleka nejdůležitější technika, metodika anebo nejlepší učební pomůcky, nýbrž poznání dětské duše. Každé dítko je jiné, výjimečné, vlastním způsobem chytré a nadané. Po mých zkušenostech jsem si jistá, že "hloupé" dítě neexistuje. Je jen důležité najít jeho vlastní barvu duhy - způsob, jak s ním komunikovat, jak s ním nalézt tu správnou cestu, kde potřebuje být samo a kde naopak potřebuje aktivní podporu a pomoc. Velice důležité je vytrvat a neočekávat. Očekávání je při práci s dětmi velmi škodlivé. Zde je stěžejní být s rodiči na jedné lodi a místo očekávání dítě zahrnout láskou, pocitem bezpečí (kam patří i láskyplně a pevně nastavené hranice), důvěrou v jejich schopnosti, talenty a prožívat s nimi radost z každé aktivity a sebemenších úspěchů.
A jak to vypadá prakticky?
Obklopujeme děti rozmanitými podněty, kde si každé dítko může najít to své, respektujeme individualitu a přitom dbáme i na skupinkovou spolupráci, respekt a učení se nejen komunikovat, ale i naslouchat.
Desatero anglického poznávání:
1) Společné setkání se v kroužku -
chvíle, kdy se s dětmi setkáváme v kroužku jsou velmi důležité. Tímto
způsobem se vítáme, loučíme i takto otevíráme nová témata, novou slovní
zásobu, děti naslouchají příběhu a společně komunikujeme. Děti se tak
učí spolupráci, zklidnění, respektu, svému vlastnímu prostoru, kde ví,
že se dozví něco nového a budeme společně pracovat.
2) Objevování anglických příběhů -
skrze česko-anglické příběhy a pohádky je lépe zaujata dětská pozornost
a děti se velmi nenásilně učí spojovat si anglické výrazy a zákonitosti
v kontextu, s vizuálními i motorickými podněty, což je pro jejich mozek
a dlouhodobou paměť velmi důležitý proces.
3) Tvořivost -
jedním ze základní komunikace a prostředkem, jak se děti učí, je
bezesporu tvořivost. Tvoří své pocity, nálady, ukotvují si tak nové
informace. Skrze tvořivost se zapojuje pravá mozková hemisféra, kde je
mimo jiné centrum dlouhodobé paměti, a proto je mooooc důležité s dětmi
tvořit a dovolit jim nalézt jejich vlastní způsob, jak být kreativní.
Protože každé dítko má svůj vlastní způsob tvořivosti, který je unikátní
- někdo maluje, jiný vymýšlí hry, další si více hraje s tvary,
slovíčky, příběhy ...
4) Hra, divadlo, synchronicita -
pro učení nových věcí a jejich následnému ukotvování si je hra
stěžejní. Děti tak vypadají, že ani nevnímají, co jim během jejich hry,
hraní scének, divadla, spontánních synchronizujících aktivit, říkáme,
ale opak bývá pravdou. Lidské podvědomí pracuje velmi silně, potichu a
nenápadně. Děti to neprojevují hned, ale po určitém čase (a každé dítko
má ono načasování jiné a právě pro něj dokonalé) se to začne i aktivně
ukazovat, avšak "nesmí" se to po něm násilně chtít. Posléze přichází
mnoho momentů, kdy to ani nečekáme, ale z ničeho nic z jejich pusinky
vyběhne "butterfly", když kolem letí motýlek anebo odpoví "you are
welcome", když jim někdo poděkuje či zívnou a řeknou "sleep". A přesně
tak to funguje - krok za krůčkem objevují svět anglicky, a to bez stresu
či zaměření se na rychlost, kvantitu a očekávání. Ty jsou totiž
"killing" :) - zabíjí tento proces.
5) Pohyb -
aktivní děti potřebují akci, méně aktivní děti potřebují méně akce; ale
pohyb k učení neodmyslitelně patří a je potřeba ho aktivitami
prokládat. Lidské vědomí se učí nejen přes mozek, ale i tělo, smysly,
prožitek a sdílení. Pohybové aktivity pomáhají informace ukotvovat, lépe
si je zapamatovat a chápat jejich význam bez českého překládání. Během
našich hodin si všímáme, jak stačí jen správně "zagestikulovat" a dětí
okamžitě ví, co dané slovíčko znamená, a když ho chtějí použít, nejdříve
jim vyběhne ono "gesto" a až pak slovíčko. Tělo a mozek spolupracují.
To je také důvod, proč se ve školách děti tak těžko něco učí, protože
celý den jen sedí a poslouchají informace. Bez pohybu nemůže mozek
pracovat tak, jak má ...
6) Prožitek a možnost "zapomenout" na učení - prožitek,
prožitek, prožitek :). Učíme se všemi smysly, jinak to ani nejde :).
Chuť, čich, hmat, sluch, pohyb, naslouchání, komunikace, tvořivost. Děti
se potřebují učit celou svou bytostí. Nemohou jen sedět, poslouchat,
zapisovat si a následně být zkoušeny (jak to probíhá povětšinou ve
škole), pak se děje to, že se nudí, zlobí, otupí, nejsou motivovány a
potřebují se někde "vybít". Rozmanitý prožitek je tou nejlepší výukovou metodou. :)
7) Pustit kontrolu -
role lektorky/lektora je velmi důležitá, musí být tak trochu i
psychologem a odvážně vítat všechny výzvy, které dětský svět nabízí.
Jednou z nich je puštění kontroly, dovolit si být občas i "líný" a
nechat děti být více aktivní a jen udržet prostor v bezpečných
hranicích. Pustit kontrolu znamená i nelpět, neočekávat, příliš
neplánovat a důvěřovat, že vše se děje tak, jak má, že každý okamžik je
unikátní a že v každém okamžiku děti reagují jinak a dovolit si plout ve
společné flexibilitě.
8) Dovolit si chybovat - chyby
jsou přirozené, právě skrze chyby se učíme a nedělat chyby nejde. Ať už
mluvíme o nás dospělých anebo o dětech, chybovat je prostě lidské. Je
potřeba být dětem vzorem i v tomto a ukazovat jim, že je děláme všichni a
je to naprosto v pořádku a dokonce i žádoucí.
9) Svoboda a respekt versus hranice - dost
často jsem se setkávala s přístupem, že svobodný a respektující přístup
rovná se přístup bez hranic a dovolení všeho. Opak je pravdou. Svobodný
a respektující přístup je o pravdivosti, domluvě a láskyplně
nastavených hranicích, kde se neustále učíme my i děti. Jsme na jedné
lodi. Respektujeme potřeby a nálady dětí, a stejně tak respektujeme ty
své. Poskytujeme dětem svobodu při tvoření, názoru, rozhodnutí,
vyjádření se, ale vždy platí, že je určitý modul - pravidlo, kde se
zastává zejména potřeba celé skupinky. Děti to vnímají, respektují,
přicházejí se svými nápady a společně se domlouváme. Někdy jsme více
lektorky, někdy více děti, někdy více přátelé, každopádně vždy se
snažíme být partnery - průvodkyně. :)
10) Spolupráce s rodiči - výsledky s dětmi, kde jsme s rodiči na jedné lodi a kteří jsou stejně nadšení jako my, jsou vždy větší. Je to přirozené, děti to vycítí, vnímají to a cítí tu společnou radost. Nicméně opět to nesmí být ono "lpění" a "přílišné snažení se", jednoduše zlatá střední cesta založená na prosté radosti a pravdivém zájmu. :)
V případě zájmu nabízím i workshopy právě pro rodiče a společné lekce
děti - rodiče. Pro více informací mne můžete kontaktovat a ráda sdělím více :).
Děti dnes a zítra
Žije-li vaše dítě ve spojení s vaší vnitřní dětskou duší podpořenou dospělou zkušeností a rodičovskou ochranou, nemusíte ani mluvit, ani přikazovat, nabádat a vysvětlovat.
Děti, které se za poslední desetiletí rodí jsou jiné než jsme byli my a než se rodily v generaci našich rodičů a prarodičů. Jistě jste si všichni všimli silnější empatie a bystrosti dětí. Vědomější a citlivější rodiče si jsou také vědomi toho, že dnešní děti dokáží mluvit pouhým pohledem a bez jediného slova sdělí cokoliv potřebují. Dle uvědomění rodičů to je viděno, slyšeno, příjímáno a nebo také ne. Záleží na přístupu a otevřenosti srdce. Dnešní děti jsou obdařeny mnoha velkými dary a úkoly, které zde mají splnit.
Jaké to jsou?
To se naštěstí jen tak nedovíme :). Ale co jako dospělí můžeme pro děti udělat je vnímat je, pozorovat a občas se jimi nechat vychovávat. To znamená dovolit sami sobě být také jejich žáky, aby měly dostatek svobody pro předání nám toho, co potřebujeme. K tomu se ale potřebujeme zklidnit, ztišit a otevřít se. A oni nám v tom pomáhají. Dovolme jim to. :) Říká se jim děti indigové, křišťálové, duhové a diamantové. Co to znamená?
Indigové děti potřebují pravdu a vizi. Mnoho dospělých jedinců jsou indigové. První se rodily již po válce a v generaci 80. a 90. let je jich asi nejvíce. Dnešní indigové děti lze popsat jako "duchovní bojovníky". Takové dítko je rozený vůdce, nedovolí sobě ani jiným být nepravdivou autoritou. Tyto děti jsou diagnostikovány jako hyperaktivní, také hypermobilní, s poruchami učení a jako zlobivé děti, jež "potřebují" řád a disciplínu. A já bych to trochu poupravila, že nepotřebují ani tak disciplínu jako pravdivost a podporu svého světa. Jsou schopni vidět vám až do žaludku, vycítit a absorbovat to jací jste, jak jste pravdiví či ne, zda žijete podle vašich představ nebo si něco namlouváte. Jsou takovým rentgenem pravdy a autenticity tohoto světa. A pokud to postrádají, tak absolutně nerespektují, bojkotují, učí rodiče i učitelé. Mnohdy jsou tzv. "zlomeni" proti své přirozenosti. To je smutné. Ale veselejší je, že tomu tak není navždy. Být vůdcem, průkopníkem a učit svět lásce a pravdě je jeho podstata. Proto ať již v dětství nebo dospělosti jim to nedá a jdou si svou vlastní cestu, na které zanechávají stopy své vlastní autentičnosti a poslání. Vaše indigové dítko poznáte podle hlubokých a šibalských očí, jež mohou mnohdy působit velice přísně. Jsou to velice aktivní jedinci, kteří mají svůj svět. Musí se kreativní vyjadřovat a tvořit. Tvorba je jejich cesta. Mají problém s autoritami a bojují cítí-li nesoulad, nepravdu a nespravedlnost. Určitý řád a disciplínu též potřebují, ale pravdivou, kde je jim vysvětlen smysl a význam.
Křišťálové
děti
jsou harmonie sama.
Začaly
sem přicházet
až
po x letech po indigových dětech,
kdy se svět
začal
měnit,
transformovala se zde s nimi úplně
jiná energie. Máte-li "kříšťálek"
doma je to dítko s nádhernýma průzračnýma
očima,
zejména modrýma. Je to dítě,
které používá
zdrobněliny,
slovíčka
"miluju", "mám rád(a)", potřebují
dotek, projevy lásky a ty opětovně
a v ještě
větší
míře
projevují vám. Když
vás obejme, cítíte jako by vám proniklo přímo
dovnitř.
Nemají zde jednoduchý úkol, ale velice krásný. Jsou
to "léčitelé".
Absorbují do sebe všechnu
"negativní" energii a svými božskými
schopnostmi ji přeměňují
na "pozitivní" plnou lásky, klidu a harmonie. Jsou klid a
vyrovnanost. Také potřebují
tvořit,
ale jiným způsobem
než
děti
indigové, a to zejména klidově
umělecky
- malováním, psaním, vyprávěním
příběhů,
představami,
které dávají na papír, zpěvem
...
Duhové a diamantové děti jsou dalšími zázraky, a to stejně důležitými, a přesto rozličnými.
Děti
duhové
mají plně
barevnou auru, mají v sobě
absolutní soulad mužské
a ženské
energie. Rodí se většinou
do harmonických rodin, kam nepřišly
s konkrétním úkolem, ale odžít
si, co je třeba.
Vedle toho přinášejí
ještě
větší
klid, soulad a harmonii. Jen,
co je spatříme,
tak jim září
oči
bezstarostností, spontánností, máloco je rozpláče
nebo rozhněvá. Prostě
krásně
jako ta duha pluje oblohou s plnou barevnou škálou
jeho aury a energetického systému těla.
Potřebují
ke svému správnému vývoji krásné věci,
přírodu,
klid a jasnost myslí svých rodičů.
Když uvidíte diamantové dítko, máte chvilku pocit, jako byste byli se starým člověkem, jehož moudrost podpořená věkem vás má učit. Pak si ale uvědomíte, v jak malém dětském těle toto cítíte a tak takovou myšlenku zahodíte. Nezahazujte ji úplně a nechte ji pracovat. Jsou to velice staré duše, jež oplývají obrovským věděním, moudrostí a mají zde velké duchovní poslání, které přináší soulad a jednotu do celého světa. Nemají to zde zpočátku jednoduché, ale jejich síla a moc jim neustále pomáhá. Poznáte je i určitou dávkou důležitosti a potřebou vést. Moc dobře (podvědomě) jsou si vědomi své síly a moudrosti, a jako samozřejmost potřebují být v čele, středem pozornosti a touží dirigovat, být posloucháno a aby ostatní dělali to, co "ono" chce. :)
Téměř každé dítko rodící se v současnosti je jedno z těchto skupin a nebo má i více vlivů. Každopádně jsou to děti s velkými dary, napojením a absolutní otevřeností. Jsou jako otevřená kniha, jsou-li šťastné. Nejsou-li, bojují, uzavírají se nebo i onemocní. Potřebují to, na co jsou "zvyklí", co je jejich přirozenost. Jejich způsob tvoření, hraní, poslouchání příběhů, jejich vlastní kreativní jazyk, důvěru a naslouchání. Ne vše je v moci rodiče, protože musí své dítě připravit i na reálný život - jak se oblékat, jíst, pít, starat se o sebe, jak se chovat, jak se učit, jak se bránit, jak si tvořit hranice, jak se umět omluvit a napravit své chyby. Ano, mnoho věcí, které potřebují k přežití v tomto světě. A na ty ostatní věci mnohdy nevyzbývá čas, energie nebo jen nevědomost. To poslední je nejzrádnější, s tím se těžko něco dělá. Kdo neví, tak může mít spoustu času i energie, ale prostě neví. A to není o vzdělání ani snaze být nejlepším rodičem. Prostě má v životě svého dítěte tuto úlohu. Může se učit být více vědomým tatínkem či maminkou, ale racionálním učením to bohužel nepřijde. My musíme udělat něco mnohem lepšího a také krásnějšího. Zapomenout na ego, rozum i návyky a otevřít se. Nechat plynout lásku ze svého srdce, napojovat se na své dítě, napojovat se na své vnitřní dítě. Žije-li vaše dítě ve spojení s vaší vnitřní dětskou duší podpořenou dospělou zkušeností a rodičovskou ochranou, nemusíte ani mluvit, ani přikazovat, nabádat a vysvětlovat. Je to vše jasné a dítě vás respektuje, plyne s vámi a je to krásná harmonie. Není to ze dne na den, není to ani z jednoho měsíce na druhý, je to cesta, ale je-li vědomá, je to krásná cesta. Je to cesta vztahu mezi dítětem a rodičem. :)
Jako podpora a pomoc v komunikaci mezi dětmi a rodiči jsem začala psát "Osobní autorské pohádky" šité přímo na míru vašemu dítku na základě osobního tvořivého setkání s vaším dítětem nebo i po vytvoření "Analýzy osobnosti", kde pracuji s vrozenými astrologickými i numerologickými údaji a výkladem karet. Zhotovím několikastránkovou analýzu, kterou lze doplnit o výše zmíněnou pohádku přímo pro vaše děťátko ... :)
RITUÁLY A ZASVĚCENÍ PRO DÍVKY
Rituál a vědomé zasvěcení je pro dospívající dívky důležitou navigací, jak se orientovat v potřebách svého těla a emocích.
Kdybychom jako dospívající dívky měly možnost vyslechnout si pravdivé a otevřené příběhy ostatních žen bez předsudků a strachů, pohled na naše tělo včetně prožívání menstruace, intimity a přijetí sebe samých, by bylo určitě jiné, mnohem láskyplnější ♥.
Intimita a sexualita
Již ve velmi útlém věku dítě prožívá zkoumání a objevování potěšení a co vše se jeho tělu líbí. A to je naprosto v pořádku a žádoucí. V období, kdy dívka vystupuje z dětského světa do světa dospělých, objevuje svou potřebu intimity a sexuality více, a to v interakci s vnějším světem. Zasvěcení do intimity a sexuality dívkám přináší vědomý a otevřený dialog o tom, co pro ně tato témata vůbec znamenají, jaké mají autentické potřeby a tužby (bez ohledu na to, jak by to být mělo - dle maminky, knížek, televize, školy, ...).
Otevíráme oblasti sebe-lásky, péče o své vlastní tělo, umění říct pravdivé ANO a stejně tak i pravdivé NE, témata sebe-úcty, cyklické otázky plodných a neplodných dnů včetně informací o sexuální ochraně.
Rodinný přechodový rituál a ošetření
Poměrně dosti děti prožívá v rodinách velmi zranitelná období, která nejsou dána jen jejich zdravým vývojem, ale je tam nějaký zásah zvenčí, který je potřeba ošetřit a dát mu přirozený průchod. Konkrétně to jsou rozvody rodičů, odchod blízkého člena rodiny, zneužívání, násilí, šikana, ... Jsou to velmi silné záležitosti, na které je dobré mít určitého "průvodce", který je objektivní a přitom plně respektující k potřebám dítěte. Otevřená komunikace a spolupráce s minimálně jedním členem rodiny je nezbytná. Nejlépe s maminkou, ale může to být i babička, teta, tatínek, starší sourozenec, pěstoun, případně i učitel(k)a, ...
Pracuji zde nejen s otevřenou komunikací, kreativní konstelací, ale zejména s ošetřením těla a následně i rituály. ♥