Grow With English

02.04.2018

Angličtina mě provází od útlého dětství. Už jako malá holka jsem byla fascinovaná tímto jazykem a jeho specifickým akcentem v písničkách, filmech a různých názvech, které k nám pronikaly během 90. let, v době mého dětství. :) Pamatuji si, jak jsem měla notýsek, kam jsem si zapisovala všechna anglická jména a názvy, které jsem zaslechla v seriálech té doby. Nedávno jsem ho našla a bylo to legrační, byla tam zapsaná jména všech herců seriálu Beverly Hills 902 10 tak, jak jsem je jako malá holka slyšela. Potom další názvy z reklam s naprosto "autentickým českým" pravopisem. :)))

Má láska k angličtině musela vydržet mnohé, abych tento dynamický jazyk měla neustále ráda, byla jím uchvacována a chtěla ho poznávat stále více. Například mnoho nezáživných domácích úkolů, definicí, pouček, ještě více výjimek, testů, zkoušení, přísné učitelky angličtiny bez šťávy, energie a pozitivního přístupu. Právě energie, úsměv, entusiasmus a hravost totiž k tomuto jazyku neodmyslitelně patří. To jsem však zjistila až později. Nicméně již po prvním kontatku s angličtinou jsem se cítila být tak nějak veselejší, otevřenější a komunikativnější. A zcela přirozeně se k tomuto pocitu chtěla navracet ... :)


Sám život tomu chtěl, aby mě vedl touto cestou dál. Byť nezáživná, ale občas i zajímavá výuka na státní jazykové škole, mě připravila na státní zkoušku, posléze během dalšího studia jsem měla možnost jezdit do zahraničí, starat se o evropské studenty a provádět je naší školou, městem a našimi zvyky. A tam už to začalo hezky zapadat do sebe. Ač jsem bývala vždy spíše zdrženlivější a introvertnější, při provádění studentů městem, popisování naší kultury, historie, zvyků se ze mě najednou stal extrovert, vůdce a organizátor všeho, co musí vidět. Ostatní spolužáci spíše mlčeli, neboť se báli, že řeknou nějakou chybu. Začala jsem si všímat, jak stres a strach z trapnosti, z chybně vyslovené fráze, času nebo gramatiky dokáže nás lidi tak sešněrovat, stáhnout, že ze sebe nedokážeme dostat ani hlásku. A když jsme naopak v pohodě, uvolnění, nic neřešíme a jen si užíváme bytí v jazyce, bytí dvou národností, které si chtějí něco předat a nehlídají se, jestli to ten druhý řekne přesně podle gramatické učebnice, vyjadřujeme se krásně a správně. :)

Mnozí mí kamarádi a posléze i cizí lidé ke mně začali chodit na soukromé lekce. Vlastně úplně automaticky jsem přestala pracovat s učebnicemi (maximálně jsem je brala jen jako inspiraci) a začala tvořit reálné situace toho, co jsme probírali, vytvářela barevnější a zajímavější materiál, hrála s dospělými lidmi i dětské hry, procházeli jsme se venku a přitom se učili, ... bylo to uvolněné a mnohem efektivnější než dělat jedno cvičení za druhým kombinované poslechem, gramatickou poučkou a domácím úkolem. Podnikla jsem též několik cest po Evropě a byla jsem v kontaktu s cizinci z celého světa, kde mě právě cizinci z anglicky mluvících zemí učili mluvit "normálně", to v překladu znamená ne tak "gramaticky správně". Poznávala jsem, že vlastně nic není špatně a opravdový jazyk je neustále živý, vyvíjející se a že v současné době je angličtina zejména jazyk mezinárodní. Tedy nic není úplně špatně. :)

Mé další učení, a to zejména lidské mysli při výuce jazyka, přišlo během 3-leté praxe v jedné krásné jazykové škole, kde to bylo právě o přístupu, který mi byl tak blízký. Dostala jsem tam krásnou příležitost objevit některé z mých talentů - lektorování, vedení druhých a bezbřehou tvořivost. Učila jsem jednu skupinu za druhou, děti všech věkových kategorií, individuální lekce, později i zaučovala své kolegyně, lektorky, a neuvěřitelněěě jsme si to všichni užívali. Tvořila jsem hravé materiály, vymýšlela mnoho aktivit, situací, kde si moji studenti mohli vyzkoušet jaké to je být na chvíli v Anglii nebo Americe, zapomněli na všechny bloky z chyb a šli do toho se mnou naplno. Ano, byl to velice krásný a intenzivní čas, měla jsem pracovní zázemí a podporu. Za to jsem byla velmi vděčná. :) Jela jsem však natolik, že jsem dost často zapomínala na sebe a svůj osobní život. A každý ví, že to se dlouho vydržet nedá. K tomu můj vlastní rozvoj, otevírání mých dalších tužeb, potřeb a schopností, které jsem potřebovala rozvíjet a neměla na ně časový ani energetický prostor. Můj vlastní duchovní růst, který mě postupně vedl k tomu pracovat s lidmi i jinak než jen přes jazyk, terapeuticky a více do hloubky ... na léto jsem odjela do Bostonu rozvíjet si americkou angličtinu a pracovat na sobě více, a tam se to stalo. Ano, jazykově jsem se posunula zase o velký kus dál, ale co se stalo osobnostně a duchovně bych nečekala. Měla jsem několik týdnů jen pro sebe, po škole odcházela k oceánu a rozjímala, měla jsem prostor na své myšlenky, pocity a vize a přicházely neuvěřitelné věci. Věděla jsem, že až se vrátím, vše bude jiné, nové a já budu potřebovat velký kus odvahy, abych to dala ... Boston si mě tehdy vybral sám a věděl proč. :)

Následoval rok změn, zejména těch vnitřních nebo spíše řekněme odkrytí toho, kým doopravdy jsem. Opustila jsem svou milovanou jazykovou školu s myšlenkou, že tyto dveře se už mají zavřít. Byla jsem plně zaměstnaná nádhernou a pro mě naplňující prací terapeutky pro ženy a jejich rodiny, poskytování seminářů, ženských kruhů ... ale ... pořád tam něco bylo, někde vzadu, určitá část mě, která potřebovala být nasycena. Neustále jsem byla v jazyce aktivní a začala ho zkoumat jinak než dříve v jazykové škole, více do hloubky řekněme velmi individuálně pro každého člověka. Velice mi pomáhala má terapeutická praxe, která neustále pokračuje a doslova mi přicházely vize, jaké aktivity s lidmi dělat, aby se přestali bát, abychom zbořili určité zdi strachu, ega a zranění vnitřních dětí. Pracovala jsem a stále pracuji se záležitostmi vnitřních dětí velmi často - při terapiích i při výuce angličtiny a opravdu to pomáhá více než cokoliv jiného. Nacítění se, práce s energií člověka jen prostým napojením se na něj, nalezení jeho vlastního způsobu učení se, radování i strachu a popracovat s jeho myslí tak, aby zapomněl, že má něco dokázat, ale jen v jazyce byl, učil se vnímat informace jako formu energie, která se zachytí, kde má bez pocitu, že "musí", "měl by", ale proto, že "chce" a je mu v tom dobře. Gramatiku a vše, co je potřebné lze opět pořešit velmi nenásilně, hravě a v hlubším kontextu aktivit a konverzace.

Nuže, po lektorské pauze angličtiny začali přícházet sami od sebe lidé a chtěli, abych je učila a zcela přirozeně vyšel model učení "Grow With English". Ano, to je ono, znělo mi v uších, to je to, co mi chybělo v jazykové škole a to je to, co mi chybělo jen při výlučeně terapeutické práci. Skrze jazyk se každému může dít to, co se dělo mě, když jsem na škole prováděla studenty a užívala si bytí v jazyce. Jazyk může být jeden z mostů, jak se otevřít, uvolnit, najít své vnitřní dítě, hrát si s ním, neřešit tolik gramatické poučky a přitom se tak naučit mnohem více. Je to takové 2 v 1 - znalost jazyka, most ke svému pravému já, hravost. Angličtinou k růstu - Grow With English. To je důležitá součást mého poslání - vzdělávat děti i dospělé láskyplnou a respekující formou. Ukázat ostatním, jak prosté a přitom radostné může učení být. :)

Co v Grow With English můžete najít?

  • práce s meditačními technikami a namlouvání příběhů včetně gramatiky, frází, ... v hladině alfa

  • mnoho konverzace, komunikace na daná témata

  • práce s příběhy, kontextem, rozdílnostmi angličtiny (frází, gramatiky, akcentu) na různých místech světa

  • zaměření na praktické používání jazyka ve všech úrovních

  • výlety, exkurze, putování, pobyty a zajímavá setkání s angličtinou v prožitku

  • podpora sebevědomí, sebe-motivace a hraní si s daným jazykem

  • vedle běžně užívaných témat i okruhy osobního a duchovního růstu, kde dochází k většímu otevření a uvolnění na úrovni osobnostní i jazykové

  • váš vlastní anglický zápisník na kreativní domácí aktivitky

  • essay diary

  • pravidelné anglické emaily či sms

  • možnost průvodcovských služeb pro cizince i pro vás - konkrétně Through Trebon in English :)

Aktuálně během léta probíhají "Story Trips" - toulky přírodou, historií a místy se zajímavými příběhy; celý den v angličtině v duchu příběhů minulých, současných, pravdivých i vymyšlených spojených s oblastí kouzelné Třeboně. :)

S láskou,

Jana Hrušková alias Your Jane :)

www.vivaenergia.cz

www.facebook.com/uzivejme.si

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky